Zwervers - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Shèraga Wetten - WaarBenJij.nu Zwervers - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Shèraga Wetten - WaarBenJij.nu

Zwervers

Blijf op de hoogte en volg Shèraga

12 November 2014 | Bolivia, Copacabana

Halooo lieeve meelevenden,

Ik heb lang niet geschreven maar op een of andere manier had ik daar geen tijd of behoefde aan. Ondertussen is Juliet al meer dan een week hier en het is gezwellig!

Even een korte samenvatting van afgelopen tijd. Na mijn vrijwilligerswerk ben ik naar een coushsurf adres gegaan. Helaas lag het huis best ver van het centrum af. Bijna een uur met de bus, het koste me ook veel tijd ok uit te vogelen hoe ik met de bus het snelst heen en weer kon. Ik heb behoorlijk wat uren rondgezworven in oninkaart gebrachte gebieden... Wel spannend maar ook leuk! Het huis was erg mooi! Super groot, ik had mijn eigen kamer met badkamer en er was een mega grote tuin en een zwembad!!! 1 probleem... Geen water dus geen douch, geen wc en geen zwembad voor mij. Gelukkig had ik wat vrienden gemaakt in het centrum waar ik kon douchen en waar ik na het uitgaan kon slapen. Die week was een lekker vakantie weekje zonder cultureel gedoe of zware wandelingen. Ik dacht dat ik lekker uitgerust was toen Juliet hier kwam.

Ze kwam aan op zondag en dinsdag ochtend gingen we heel vroeg naar Machu Picchu. De reis in een klein busje was mooi maar zwaar en beangstigend omdat we vlak langs afgronden reden ( het cliché verhaal). Die avond moesten we nog een paar uur langs het trein spoortje dat naar M P gaat, wandelen. Heel leuk door de jungle wandelen met een woeste rivier naast ons. De volgende ochtend moesten we on 4 uur op om de 1827 treden naar de ruïnes te beklimmen. Helaas was ik ziek geworden... Koorts, misselijk en een slechte buik. We zijn wel gegaan maar ik zag de hele weg omhoog steeds vlekken voor mijn ogen en moest elke drie treden uitrusten. Maa goed na een bittere tocht waren we dan toch eindelijk in de M. P. In het begin was het erg bewolkt dus konden we alleen de ruïnes zien ( die indrukwekkend waren) maar toen de wolken door de zo'n verdreven werden was het uitzocht echt adem benemend. De bergen waren zo steil dat de onderkant van de M. P. Niet te zien en leek het alsof het uit het niets uit een afgrond omhoog kwam. ( helaas heb ik alleen foto's op m'n camera en niet op m'n mobiel). En de bergen om ons heen leken niet op bergen maar op sprookjes achtige rotsblokken. Ik heb er erg van genoten maar ik heb ook even in een hoekje in een ruïne liggen slapen omdat ik me zo beroerd voelde. De reis terug was ook rampzalig maar we hebben het overleefd!

Daarna zijn we nog 2 dagen ( 3 nachten in Cusco gebleven omdat ik ziek was). Toen zijn we zaterdag in alle vroegte in de bus gestapt naar Puno. Daar dik half uur rond gelopen zoekend naar dat ene hostel waar we goede dingen over gehoord hadden. Toen we eindelijk gevonden hadden waren we doodop en hebben lekker gekookt en toen zijn we aan slapen. We hadden een leuk Duits kamergenootje maar die ging de volgende ochtend heel vroeg weg.
De volgende dag zijn we op een bus naar een Random plaatsje aan het lago Titikaka gegaan en hebben daar een beetje langs het zoute meer gelopen en toen op een rotsblok naar muziek liggen luisteren en over het water uitkijken. Eindelijk geen toeristen!
Die avond hoorden we over mooie plek 'Copacabana' en we dachten oké gaan we daar morgen heen. Spulletjes inpakken en naar bed. Sochtends heel vroeg op om met onze backpacks door de sta te rennen in de hoop de bus te halen. Daar kwamen we onze andere Duitse kamergenoot tegen ( aardige 19 jarige jongen doe de hele dag op z'n gitaar speelt) en we haalden onze bus echt maar net. Toen bleek ineens dat Copacabana in Bolivia lag ( we hadden niet eens op de kaart gekeken waar het lag omdat we wisten dat het aan het meer ligt) dus ineens stonden we in de rij om Bolivia in te mogen. Haha heel random allemaal maar wel leuk! Nu zijn we dus in Bolivia en morgen gaan we naar isla del Sol en dan zien we daarna wel weer waar we heen gaan! Ik ben ondertussen beter maar Sju heeft haar enkel gezwikt dus die zit nu met een dik pootje omhoog en hopen dat het morgen beter gaat.

  • 12 November 2014 - 18:55

    Karla:

    Dag lieve Sher,
    Daar komt weer een berichtje van mij. Verleden keer waren er zoveel afleidingen dat het er bij ingeschoten is. Maar daarover later.

    Nu ben je (en juliet) dus echt aan het trekken. Geweldig, want dan krijg je last van reiskoorts en weer verder gaan. En naar plaatsen gaan waar je over gehoord hebt van je mede reisgenoten die je dan weer tegenkomt op hele ander plekken. En horen over waar het goed toeven is en waar leuke mensen zijn en goede slaapplaatsen.
    Ja, en dan sta je plotseling voor de grens van Bolivia!!! Geweldig he. Was het lekker daar en was het aan het water? in de zon?
    Ik hoop dat de reisheilige jullie beschermt tegen van alles en nog wat.

    Hier in ons kleine kikkerlandje gaat het zn gangetje. De piet gekte is weer in volle hevigheid losgebarsten en iedereen heeft daar wel een woordje over te zeggen.
    Je houdt het toch niet voor mogelijk dat het zo lang door kan gaan.
    Het weer blijft prachtig, met spectaculaire zonsondergangen en zachte temperaturen. Fijn om te wandelen met de honden.
    Hanna gaat prima, maar haar jachtlust is niet te beteugelen en dat geeft wat eentonigheid in de keuze van de wandelgebieden. Geen duinen dus voor de goldens en mij. Wel jammer, maar daar vind ik nog wel wat op.
    Voor de rest geen nieuwtjes. Volgende week ga ik weer eens naar Putten en ben benieuwd of mn houtkacheltje al is aangesloten.
    Ik heb weer een klusje in Amsterdam, van mijn werk. Ik geef daar training on the job aan aan verzorgenden die in een hofje werken waar dementerende ouderen wonen. Hoe ze bv moeten omgaan met agressie of met moeilijke familie.
    Wel weer erg leuk om te doen.

    Nou lieverd, ik ga met Hanna naar de training, hou je haaks en kijk af en toe op de kaart. Voor je het weet zit je anders op de maan en dat is wel heel ver weg.
    Dikke knuffel en tot de volgende keer.

    PS Ben pas in Rome geweest en heb daar erg van genoten. Ook even een kort reisje voor dit oude mens. Doe!!!

  • 12 November 2014 - 23:44

    Mama:

    he lieverd, wat een verhaal en avontuur!
    en wat fijn om je verhalen te lezen! ik leef zeer met jullie mee. Het is nu laat ik ga zo slapen, maar ga je morgen uitgebreid terugberichten. Hier overigens alles oké, ik ga je morgen inpraten, dikke zoen lieverd, fijn om je te lezen!!

  • 12 November 2014 - 23:47

    Mama:

    Nog even:gaan jullie nog naar La Paz, volgens oma een prachtige stad!
    zoennn


  • 13 November 2014 - 10:04

    Hannah:

    Leuk om te lezen weer! Echt avontuurlijke dagen zo te horen!
    Geniet ervan mopske! To be continued via mail over ons koude kikkerlandje

  • 13 November 2014 - 11:11

    Maria:

    Wat een bikkel ben je dat je zo doorgaat en ook nog volop geniet ondanks de buikgriep. Kan me voorstellen dat je ook de M P niet wilt missen en alles mee wilt doen. Leuk hoor om te lezen hoe je het avontuur aangaat en je laat leiden door wat er op je pad komt en dat je gewoon gaat, waar het je ook maar naar toe brengt. Geniet ervan en blijf ons vooral met je verhalen verblijden. Heerlijk om te lezen. Liefs, Maria

  • 13 November 2014 - 15:42

    Oma:

    lieve sher,heb net een heel verhaal geschreven, maar denk dat het niet verstuurd is. 'tgaat over min herinneringen aan de reis die opa en ik gemaakt hebben het logeren in copacabana, de zonsondergangen het varen op het Titicacameer en het bezoeken van isla del sol. jij maakt dat nu ook mee. Heb een grote kaart van Bolivia op tafel liggen om jullie te volgen.Okkeen van New Zeeland, waar Elaine walvissen spot en gletsers beklimt. Pepper is hier,ik loop erg slecht, knie.Schakel de buren in om een rondje met Pep te lopen en gooi ballen in de tuin. Mama komt elke dag met Pluis,dan gaan ze samen hardlopen Wat een verrassing om ineens in Bolivia te zijn,zonder dat dat de bedoeling was. 't is de moeite waard, dat zul je zien. Als jullie nog naar a Paz gaan, doe de groeten aan de heksenmarkt. Daar heb ik mijn eerste schildpadjes gekocht met gekleurde woldrraadjes er om heen, tegen de boze geesten. Geniet van al het onverwachte, zuig het op, dat is wat je echt wilde. Enkeltje al beter?Kussen en knuffels voor jullie, Pepper en Oma.

  • 13 November 2014 - 16:47

    Mama:

    he lieverd, heb je net even via de app gesproken, en ga je wat later in de middag nog even proberen te skypen. Ik heb genoten van je verhaal over de MP en je grappige verhaal dat je plotseling in Boliva bent. Juliet en jij gaan dus echt op de bonnefooi! Heerlijk avontuurlijk.
    Ondertussen weet ik dat jullie bij Peter Ormel en zijn gezin zitten en lekker verwend worden! Goed uitzieken schattie, met dikke zoen ook voor Sju!

  • 14 November 2014 - 09:30

    Elaine:

    He lieve sher!! Wat een avonturen lieverd maar wat fijn dat jullue t samen beleven.
    Ik reis een stukje met jullie mee door de mooue verhalen
    Dikke kus van mij... Hou van jou en geniet
    Zoenen!!

  • 15 November 2014 - 00:03

    Marion:

    Lieve Shèra, wat een geweldig verhaal heb je weer geschreven! En mooi wat je over Machu Picchu verteld! Die reis langs die afgronden met zo'n bus..... zou nu echt een nachtmerrie voor mij zijn. Maar "vroeguh" deden je moeder en ik ook dat soort dingen..... Ik lees ook dat jullie hier en daar gewoon spontaan "go with the flow" dingen doen en dan.... in Bolivia belanden! Heerlijk!
    Lieverd, veel ontdekkingen en plezier toegewenst, samen met Juliette!
    Zoen, Marion

  • 15 November 2014 - 18:44

    Erna:

    Hey lieve Shera,
    Wat een prachtige, doodeerlijke reisverslagen reisverslagen maak jij. Zo is het dus écht als je op reis bent: met ups en downs. Ik geniet van al je verhalen en leef met je mee. Wens je nog veel mooie belevenissen en een ijzersterke gezondheid, dikke zoen, Erna

  • 15 November 2014 - 20:38

    Odyl:

    Lieverd Sher,
    zo zit dat dus; mooi!!
    Reizen gaat je niet in de kouwe kleren zitten; iig niet de wijze waarop jij reist nu!!
    Ok, jullie, jij en Sju nu;-))
    Go with the flow en volg je intuïtie... Af en toe een lauwe slappe cola als je buikje ziek is doet wonderen, =medicijn.
    Lkkr es géén sinterklaas-zwartepiet-gedoe en ander Hollandsch geneuzel haha.
    Step by step, day by day.
    Het elfstedenwoord is hier alweer gevallen, dan weet je al weer hoe laat het is...
    Be there, enjoy to the UTMOST, dan houden wij het land hier wel draaiende..
    Zojuist ya mom verrast na kookevent in Bergen. Zat ze lekker Borgen te kijken, weg van de snelweg. Wel leeg huis zonder you en Pluis......(mooi vloertje dat nou weer wel)
    Next wk friday komt ya zussy bij me eten voordat ze met heur lover de sauna in duikt.
    Ik ben deze maand aan het landen na al die omzwervingen voor SNP, schilderklus op een woonboot en kookevents en social life opkrikken voordat ik 21 tm 28 dec aan de Cote d'Azur de berg weer opga.
    Ok, genoeg over hier. Plezier jij daar.
    Ik reis geregeld met je mee, en geniet van je verhalen.
    Veul liefs vanuit Haarlem, ook van H, Odyl


  • 16 November 2014 - 10:02

    Brigitte:

    Ha lieve Shera,

    Ik hoop dat het weer wat beter met je gaat. Gelukkig zit je bij Peter en Evelyn in La Paz. Doe ze veel groetjes van mij! Zo'n leuk idee dat jij nu in de stad bent (als je er nog bent) waar ik twee jaar gewoond heb! Ik voel, ruik en zie de stad zo voor me en wandel makkelijk een stukje met je mee! Heb heimwee naar waar jij nu bent..:) De buikproblemen herken ik, wees voorzichtig met eten op markten en op straat, vermijd daar maar het vlees en vis. Meestal gaat de buikgriep vanzelf over, anders een kuurtje er tegenaan om die beestje even de nek om te draaien...:). Peter weet vast wel een goede arts. Ik ben benieuwd wat jullie in Bolivia allemaal nog gaan doen. Fijn dat jullie nu samen reizen. Als je nog contacten in La Paz nodig hebt, er woont nog een hele goede vriendin van mij, een Boliviaanse, maar ze spreekt ook vloeiend Duits.
    Lieverd, geniet ervan, liefs, ook aan Juilet, van Briet

  • 18 November 2014 - 16:09

    Mo:

    Hee lieve Sherrieperrie,

    wat een avonturen!! En wat houd je je goed! Ondanks de narigheid van ziek zijn ben je nog steeds in Peru...oh nee..Bolivia...haha... Geweldig Shera-verhaal! :-)

    Akelig dat Ju haar enkel heeft verzwikt. Tip die niets kost: draai heel veel (ca. 5 minuten per keer) achtjes boven de zere plek. Echt het cijfer acht tekenen op ca. 2 a 3 cm boven haar enkel. Misschien ken je het wel.

    Wij (Sjak, Anke, Karla + Goldens, Jeannette, Rene en ik) hebben ook gewandeld. Afgelopen zondag in de regen. Van Egmond aan Zee naar Wijk aan Zee. Rene en ik zijn in Bakkum naar huis gegaan. De rest is super dapper doorgelopen. Was gezelllig.

    Mis je!!
    Liefs,
    Mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Copacabana

Shèraga

Actief sinds 29 Aug. 2014
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 7822

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 05 Februari 2015

Camino Inca

Landen bezocht: